Tragtbryst.dk

Læs og spørg om tragtbryst / pectus excavatum

Spring til indhold

Information om tragtbryst generelt

Læs om hvad tragtbryst er, om det er farligt, hvem der får det mm.

Information om tragtbryst generelt

Indlægaf Jacob » 24. maj 2009, 23:01

Denne side opdateres jævnligt i takt med jeg får tid til at skrive mere :)

Hvad er tragtbryst?
Tragtbryst er en af de hyppigste medfødte deformiteter af det forreste af brystet. Tragtbryst er en krumning af bruskovergangen mellem ribben og brystbenene, og giver en fordybning i brystet, heraf ordet tragtbryst. Krumningen kommer pga. øget vækst af de nederste ribbenbruske.

Billede

Er det farligt?
I meget få tilfælde kan tragtbryst gå ind og påvirke hjertet og lungerne. I de fleste tilfælde er der dog ”kun” tale om en deformitet der kan være til gene rent kosmetisk.

Jeg kan huske at jeg tænkte meget over om der nu var plads til mit hjerte og mine lungerne, nu hvor noget af pladsen bliver ”taget” af fordybningen. I de fleste tilfælde er der rigeligt med plads, og man behøver ikke være urolig.
Når det så er sagt, er der tilfælde hvor tragtbrystet er så dybt at det giver problemer med at bl.a. trække vejret. I disse tilfælde kan en operation være den eneste løsning. Er man i tvivl om tragtbrystet er af sådan en karakter at det er farligt, er det bedste at få lægen til at kigge på det.

Tegn på tragtbryst
I de fleste tilfælde er et tragtbryst synligt allerede fra fødslen, eller kan ses i løbet af de første leveår. Her er fordybningen ikke særlig stor, og forværres når personen har hurtig knoglevækst, typisk i starten af puberteten. I nogle tilfælde udvikler tragtbryst sig i starten af puberteten, selvom man ikke har kunnet se spor af tragtbryst tidligere.

Hvem og hvorfor får man tragtbryst?
Ca. 1 ud af 1000 drenge/mænd bliver født med tragtbryst, hvor tallene for piger/kvinder er 1 ud af 3-4000.
Man ved ikke med sikkerhed hvorfor man nogle får tragtbryst. Det kan være et resultat af ukoordineret vækst mellem ribbenene og brystet. Hvis ribbenene vokser hurtigere end udvidelsen af hjertet og lungerne, hvilket skubber brystbenet udad, vil brystbenet blive skubbet indad i stedet for. Når dette er sket, vedbliver deformiteten eller bliver værre.

Samtidig med at jeg skal opereres, skal jeg også deltage i en undersøgelse på Skejby Sygehus. Undersøgelsen går ud på at se på sammenhængen mellem tragtbryst og forhøjet indhold af homocystein (æggehvidestof) i blodet. Forhøjet værdi af homocystein kan behandles udelukkende ved tilskud af B-vitaminer.

Andre betegnelser
Andre ord for tragtbryst er hulbryst og pectus excavatum.
Nogle kalder det også fejlagtigt for fuglebryst. Fuglebryst er dog en betegnelse for en brystdeformitet hvor brystet går ud af, i stedet for indad.

Behandling

Nuss metoden
Den mest almindelige metode til at behandle tragtbryst er ved operation. Metoden kaldes en Nuss operation, opkaldt efter den amerikanske kirurg Dr. Nuss.

Den store fordel ved denne type operation er at den er forbundet med få, ikke alvorlige komplikationer, og gode/flotte resultater.

Selve operationen går ud på at der indsættes en stålbarre i brystet der presser bruskovergangen udad, således at uddybningen mindskes. Se illustration af operationen her:

Billede

Stålbarren indsættes ved at der laves et snit i hver side, samt et ekstra snit i den ene side til en kikkert. Ved hjælp af kikkerten indføres stålbarren fra den ene til den anden side med buen indad. Herefter drejes stålbarren og brystbenet bliver skubbet ud. Til sidst fastspændes stålbarren til brystvæggens muskler i hver side, og de tre snit bliver limet/syet sammen. Operationen foregår under fuld narkose, samt der bruges et kateter i ryggen til behandling af efterfølgende smerter.

Det kan ske at kirurgen bliver nød til at bruge to stålbarrer for at få et tilfredsstillende resultat. Dette vil give to yderligere snit. Snittene er dog kun ca. 1 cm. brede og vil efter et stykke tid ikke være ret synlig.

Operationen kan laves på Rigshospitalet og Skejby Sygehus.

Her er et link til en side hvor man kan læse at Skejby Sygehus, Hans Pilgaard, har foretaget over 500 operationer, og er ham der har lavet flest Nuss operatione i Europa. Bestemt et besøg værd hvis man overvejer at få foretaget operationen.

Se indlægget her:
https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=30696.700

Stålbarren skal sidde i brystet i 2-4 år, indtil brusken har vendt sig til at sidde normalt.

Alternative behandlingsmetoder
Der er en række andre behandlingsmetoder. Jeg vil her prøve at beskrive nogle af dem.

Vacuum Bell
Vacuum Bell er en alternativ metode til behandling af tragtbryst.

Måden "vakuum klokken" virker på, er at den sættes over brystet hvorefter lufttrykket mindskes ved hjælp af en håndpumpe. Det faldende lufttryk gør at brystet trækkes op. Løsningen er kun midlertidig, idet der ikke er noget der stabilisere brystet og holder det på plads. Brystet vil derfor falde tilbage i løbet af nogle timer.

Billede

Idéen med klokken er at ved kontinuerlig brug, skulle den være med til at mindske graden af tragtbryst.

Læs mere om Vakuum Bell her: http://ejcts.ctsnetjournals.org/cgi/content/full/29/4/557

Læs personlige erfaringer fra en af forummets medlemmer her: http://www.tragtbryst.dk/viewtopic.php?f=11&t=1563
Jacob
Site Admin

Re: Information om tragtbryst generelt

Indlægaf Jacob » 28. aug 2011, 12:24

Hej alle

Jeg har ikke desværre ikke så meget tid til at opdatere siden lige nu, hvilket har resulteret i, at jeg ikke har fået opdateret dette indlæg i lang tid.

Sidder du inde med relevant information, som du mener, der skal med her i indlægget, så må du meget gerne sende mig en privat besked. Så skal jeg nok sørge for, at det kommer med.

Vi snakkes ved.

De bedste hilsner
Jacob
Jacob
Site Admin

Indlægaf obelix » 2. maj 2012, 07:42

Hej.
Jeg har for nyligt set en engelsk udsendelse om dét, at være født med pectus excavatum. I.flg. de engelske læger anslår man nu, at 1 ud af ca. 400 drenge fødes med tragtbryst, hvilket skulle være mere end en fordobling af antallet siden 1992. Desværre gav udsendelsen ikke noget entydigt svar på, "hvorfor", men det er da lidt tankevækkende.
obelix

Indlægaf Jacob » 2. maj 2012, 10:54

Hej Obelix

Ja, det er da en del mere end 1 ud af 1000, som hidtil har været tallet i Danmark :(
Kan du huske hvilken kanal du så udsendelsen på? Så vil jeg da lige se, om jeg kan finde det :)

De bedste hilsner
Jacob
Jacob
Site Admin

Indlægaf obelix » 3. maj 2012, 19:32

Hej.
Uha, jeg kan ikke lige huske, hvilken kanal det var, men det har været en af de videnskabelige kanaler - Discovery World, NGC eller lignende.
Bedste hilsner
obelix

Indlægaf simontikøb » 13. aug 2012, 01:52

hey venner

jer en dreng på 15 år.
når jeg er her inde at læse står der ofte folk har problemer med at tage på muskel/fedt
fx. har trænet et år, styrke træning og har kun taget 1.5 kilo på.

og har også et meget lavt jern tal i blodet. ved ikke om i har samme problem?
har også problemer med at optage meget vand inden et maraton løb ved ikke om det også går igen hos jer?

folk med trægtbryst er også meget blege og har næsten samme krops bygning
altså af hvad jeg har set

det spørgsmålet er om folk med trægtbryst mangler nogen vitaminer?
eller noget i blodet
simontikøb

Tilbage til Information om tragtbryst